Altid diskret levering. Fri fragt på ordre over 599,- kr

Use coupon code WELCOME10 for 10% off your first order.

Cart 0

You are 100 kr away from free shipping.

Guide: Selvkærlighed

Guide: Selvkærlighed

Der er kun én person, som du deler hvert eneste sekund af din dag med, og det er dig selv. At opbygge et kærligt forhold til dig selv kan være en lang og kompliceret rejse, men det åbner samtidig op for mere glæde og frihed i dit liv.

Selvomsorg er grundlæggende tanker, følelser og handlinger der fortæller dig, at du er ok præcis som du er, at du har en plads og en ret i verden. At dit værd ikke måles i det du gør, men i det faktum at du er.

Desværre har mange af os har en indlært idé om, at vi ikke er gode nok som vi er, eller føler skyld, når vi sætter vores behov først.

1. Sæt tid af til selvkærlighed 

Sæt tid af i den uge til at gøre de ting, der gør dig glad. Det virker måske banalt, men det kan være let at glemme. Sæt dig ned og tænk over, hvad der egentlig gør dig glad, når det kommer til stykket. Er det tiden alene med en bog og en kop kaffe? Eller er det med en nær ven ved din side? 

Det kan og må se ud på alle tænkelige måder. Der er kun et krav: at det føles godt inde i dig.  

 

2. Sæt grænser

At sætte grænser, både fysiske og følelsesmæssige, handler om at tage kontrol over, hvordan du behandler dig selv, og hvordan andre behandler dig.

Når du sætter grænser, lærer du at prioritere dine behov, samtidig med at du giver dig selv mulighed for at sige højt, hvad dine behov er.

 

Du kan øve dig i at sætte grænser ved at: 

  • Sige "nej" og minde dig selv om, at du ikke bør føle skyld.

  • Træffe beslutninger for dig selv - ikke på vegne af andres holdninger.

  • Stå op for dig selv og dine behov, når du kan mærke, at du har brug for det.

 

Du må altid sætte grænser. Dine grænser kan ændre sig med tiden, og at sætte nye grænser kræver ikke en undskyldning.

3. Tal til dig selv, som du ville tale til en ven

Du begår fejl. Der er tidspunkter, hvor tingene ikke går som planlagt – du glemmer at ringe til din veninde eller sover over dig og misser et møde - det sker for os alle sammen. Men måske har du en tendens til at overanalysere selv de mindste fejl, igen og igen.

Prøv i stedet at tage et skridt tilbage og betragte dig selv, som om det var din bedste ven, der var i samme situation. Hvordan ville du normalt støtte en god ven, der havde lavet en fejl? Ville du kalde vedkommende en idiot eller give dem en hård medfart?

Nej, vel? Du ville nok sige noget i retning af: "Det er okay" eller "Det er ikke så slemt." Lær af det! Og brug det, når du taler til dig selv.