Guide: Selvkærlighed

Illustration af Ida lindbæk

Der er kun én person, som du deler hvert eneste sekund af din dag med, og det er dig selv. At opbygge et kærligt forhold til dig selv kan være en lang og kompliceret rejse, men det åbner samtidig op for mere glæde og frihed i dit liv.

Selvomsorg er grundlæggende tanker, følelser og handlinger der fortæller dig, at du er ok præcis som du er, at du har en plads og en ret i verden. At dit værd ikke måles i det du gør, men i det faktum at du er.

Desværre har mange af os har en indlært idé om, at vi ikke er gode nok som vi er, eller føler skyld, når vi sætter vores behov først.

1. Sæt tid af til selvkærlighed 

Sæt tid af i den uge til at gøre de ting, der gør dig glad. Det virker måske banalt, men det kan være let at glemme. Sæt dig ned og tænk over, hvad der egentlig gør dig glad, når det kommer til stykket. Er det tiden alene med en bog og en kop kaffe? Eller er det med en nær ven ved din side? 

Det kan og må se ud på alle tænkelige måder. Der er kun et krav: at det føles godt inde i dig.  


2. Sæt grænser

At sætte grænser, både fysiske og følelsesmæssige, handler om at tage kontrol over, hvordan du behandler dig selv, og hvordan andre behandler dig.

Når du sætter grænser, lærer du at prioritere dine behov, samtidig med at du giver dig selv mulighed for at sige højt, hvad dine behov er.


Du kan øve dig i at sætte grænser ved at: 

  • Sige "nej" og minde dig selv om, at du ikke bør føle skyld.

  • Træffe beslutninger for dig selv - ikke på vegne af andres holdninger.

  • Stå op for dig selv og dine behov, når du kan mærke, at du har brug for det.


Du må altid sætte grænser. Dine grænser kan ændre sig med tiden, og at sætte nye grænser kræver ikke en undskyldning.

3. Tal til dig selv, som du ville tale til en ven

Du begår fejl. Der er tidspunkter, hvor tingene ikke går som planlagt – du glemmer at ringe til din veninde eller sover over dig og misser et møde - det sker for os alle sammen. Men måske har du en tendens til at overanalysere selv de mindste fejl, igen og igen.

Prøv i stedet at tage et skridt tilbage og betragte dig selv, som om det var din bedste ven, der var i samme situation. Hvordan ville du normalt støtte en god ven, der havde lavet en fejl? Ville du kalde vedkommende en idiot eller give dem en hård medfart?

Nej, vel? Du ville nok sige noget i retning af: "Det er okay" eller "Det er ikke så slemt." Lær af det! Og brug det, når du taler til dig selv.



4. Tag pauser

Kender du følelsen af, at dagene suser af sted? Pludselig er dagen forbi. Og så går en hel uge. Virkeligheden har fuld fart på, nogle gange så meget, at du glemmer at mærke efter, hvordan du egentlig har det. Du fortsætter bare med at skynde dig.

Husk ind i mellem (gerne hver dag) at sætte tempoet ned og tage et øjeblik for dig selv. Tag en pause, hvor du lige tjekker ind med dig selv. Det behøver ikke være noget stort, bare et par minutter, hvor du tager pulsen på dit eget velvære. Det kan gøre en stor forskel. Prøv eventuelt også at skabe mere ro med nogle simple vejrtrækningsteknikker eller mindfulness-øvelser. 

Hvis du har 13 minutter og du har lyst til at prøve meditation, kan vi varmt anbefale den her: https://www.youtube.com/watch?v=CqnWMPuyT0g&ab_channel=YogaWithAdriene

 

5. Tal med mennesker du stoler på

Det er dit ansvar, hvordan du behandler dig selv. Men det betyder ikke, at du skal klare det hele alene. 

Når du føler dig usikker eller tvivler på dig selv, er det en god idé at tale med mennesker, du har tillid til. Del dine tanker og følelser med dem som du føler dig tryg ved at betro dig til og være sårbar overfor

De personer, du stoler på, kan helt sikkert enten aflive nogle af dine selvkritiske tanker, give gode råd, fortælle dig, at du ikke er alene eller lytte uden at dømme. Måske får de eller den, du sidder overfor selv mod på at dele, eller føler sig set og spejlet, når du fortæller, hvordan du har det. Du er IKKE alene om at have usikkerheder <3 



At se på dig selv med et kærligt og omsorgsfuldt blik kan være krævende, hvis du plejer at være din egen værste kritiker. Det tager tid. Men vi håber at bare et af de fem råd kan føles som et trygt sted at starte. Du er sej, og sjov og sexet <3 

For nogen er det ikke nok at arbejde med alene. Husk at du kan søge professionel hjælp fra f.eks. en psykolog, hvis du synes at tankerne er for store til, at du selv kan tage hånd om dem og håndtere dem.