Kan du ikke komme? - Her er 8 råd til bedre orgasmer



På evigt udkig efter ‘The Big O’? Det der klimaks, du har hørt så meget om? Og som du aldrig har oplevet, selv om alle andre fortæller hvor-meget-de-bare-kooom sidst, de havde sex?

Du er ikke alene. Og du er helt normal.

Måske denne guide til, hvordan du finder den der eftertragtede orgasme, kan hjælpe.  

Det kan lyde selvmodsigende, men den bedste vej til orgasmen kan meget muligt være, at du holder op med at jagte den og i stedet fokuserer på det dejlige i at have sex - om det så foregår med en partner eller med dig selv alene hjemme i soveværelset. 

Derefter skal du fokusere på at lære din egen krop at kende og prøve dig frem: Hvad føles rart? Er der steder, du ikke før har rørt, mens du onanerer eller har sex, der er rare at berøre? De færreste mennesker med et kvindekøn kan får orgasme alene ved at blive stimuleret i skeden. Hos de fleste piger skal klitoris også stimuleres, før de oplever at komme.

 

Hvorfor får jeg ikke orgasme?

Kan du ikke komme? Det er slet ikke unormalt, at kvinder har sværere ved at komme end mænd. Så føl dig ikke forkert, hvis du ikke har oplevet ‘la petite mort’, som de kalder det i Frankrig. Det kan skyldes flere ting: Måske, du har svært ved at give dig hen. Træthed, stress og alkohol kan også spille ind, hvis du som pige har svært ved at få orgasme. Eller også kender du bare ikke din krop godt nok endnu.

Men bare rolig! Det findes der heldigvis råd for. 

I artiklen her guider vi dig til, hvordan du stille og roligt kan gå på opdagelse i din egen krop og med tiden også opleve at få en orgasme. Først og fremmest kan det være godt at blive bevidst om, hvad der holder dig fra den dejlige oplevelse, en orgasme er. Måske er en af de følgende faktorer årsagen til, at du ikke kommer?


Mulige grunde til, du ikke kommer:

  • Du har svært ved at give dig hen
  • Du kender ikke din krop og ved ikke, hvordan du skal stimulere den
  • Du er træt eller stresset
  • Du har præstationsangst
  • Du er i et usundt eller konfliktfyldt parforhold
  • Du keder dig, når du har sex med din partner
  • Du skammer dig over at have sex
  • Du er påvirket af alkohol, stoffer eller medicin

Hvad er en orgasme?

En orgasme er en række hurtige sammentrækninger i dit underliv. De føles dejlige, intense og forløsende og du kan ikke selv kontrollere dem. Bagefter vil du sikkert føle dig afslappet og godt tilpas. En orgasme er kroppens refleks på at blive stimuleret, og den varer typisk kun få sekunder.

Under en orgasme udvides dine blodkar, kønsorganerne svulmer op og din puls og dit blodtryk stiger, mens din hjerne frigiver hormoner og signalstoffer, der giver en rar følelse i din krop. Er du født som kvinde, kan du få flere orgasmer i træk, imens det er lidt sværere at opleve som mand. 


Hvordan føles orgasme?

Der er ikke ét svar på, hvordan en orgasme føles. Orgasmer kan variere i styrke og varighed. Det kan føles som en kilden, som en varme, blidt eller voldsomt og ukontrolleret. Nogle vil måske sammenligne orgasme med følelsen efter et nys. Én ting er sikkert, og det er, at en orgasme føles rar og afslappende. 


Hvordan får jeg en orgasme?

Jagten på orgasmen kan faktisk være årsagen til, at du ikke oplever det klimaks, du har hørt andre fortælle om - eller har set gengivet på film. Lad os først og fremmest slå fast, at en orgasme ikke behøver at spille sig ud, som du måske har set det i en pornofilm. 

En orgasme er ikke nødvendigvis ensbetydende med et festfyrværkeri og høj stønnen. En orgasme kan lige så vel være en rar lille kilden eller en varm følelse af velbehag, mens du mærker dit underliv trække sig rytmisk sammen. 

Onanér eller hav sex med det ene formål, at det skal føles rart og prøv dig frem - så følger orgasmen efter før eller siden. Sidst i guiden giver vi en række konkrete råd til, hvordan du kommer nærmere at opleve en orgasme.


Hvordan får jeg orgasmen til at vare længere?

En orgasme varer typisk kun nogle sekunder, men du kan få den til at vare længere eller føles mere intens ved at træne.

Når du som pige får orgasme, så trækker en række muskler i dit underliv sig sammen - bl.a. bækkenbunden. Der er mange gode grunde til at træne din bækkenbund: Bl.a. får du nemmere ved at holde på vandet, når du har født eller når du bliver gammel. En anden god grund er, at jo stærkere din bækkenbund er, des mere intense vil dine orgasmer føles. Husk derfor at lave knibeøvelser hver dag! For eksempel med et sæt kegel balls.

Et andet godt råd, hvis du gerne vil have orgasmen til at vare længere, er at holde igen, når du onanerer. Når du mærker klimaks nærme sig, så forsøg at trække tiden ud, at afspænde eller holde op med at røre ved dig selv. Jo flere gange, du kan holde lidt igen, jo mere seksuel spænding opbygger du - og med lidt held vil din orgasme føles mere intens, når du endelig kommer.


8 gode råd til din orgasme

1. Lær dig selv at kende

Det første skridt mod at komme som indehaver af en kvindekøn, er at lære dig selv og din krop at kende. Prøv dig frem helt uden det formål, at det skal ende i en orgasme - forsøg i stedet at fokusere på, at det skal føles rart. 

 

2. Brug en vibrator

En vibrator kan være en rar måde at lære din egen vellyst at kende på. En virbator kan stimulere dig mere intenst en en finger, og giver en helt anden følelse. Stimulér din klitoris, men prøv også at bevæge den rundt på skamlæber, i skeden, på mellemkødet og hvor det ellers føles rart. Du behøver ikke at gå i en sexshop og købe en dildo. Der findes virkelig mange små, fine vibratorer, der elegant kan passe i din hånd. Fra Klub Venus sender vi din ordre afsted til dig i en fin, diskret indpakning i pastelfarver. 

  

Blå bullet vibrator til klitoris     Bronzefarvet vakuum vibrator
prøv den bæredygte Gaia Eco bullet vibrator eller den prisvindende Satisfyer pro 2 next generation


3. Køb en glidecreme

Brug en glidecreme for at få en mere ‘smooth’ og glidende fornemmelse. Især hvis du har problemer med at blive våd, kan en glidecreme føles rar - både når du onanerer alene, eller når du har sex med en partner. 

Vandbaseret glide creme fra sensuva
Prøv vores vandbaserede glidecreme fra Sensuva 

4. Brug håndbruseren

Prøv dig frem med håndbruseren næste gang, du er i bad. Brug den til at stimulere kiltoris med og variér vandtrykket for at finde ud af, hvad der føles bedst. 

 

5. Spænd i kroppen

Sex skal ikke være anspændt, det skal føles rart, men måske du slapper for meget af? Nogle piger og kvinder oplever, at de får nemmere ved at komme, hvis de spænder op bækkenbunden, mens det føles allermest rart. 

 

6. Husk knibeøvelserne

Af samme grund skal du huske dine knibeøvelser. Kun med en sund og stærk bækkenbund vil du opleve virkelig intense orgasmer.  Faktisk kan du lave knibeøvelser, mens du har sex. Det kan få det til at at føles ekstra dejligt for din partner - og det kan måske også lokke orgasmen frem hos dig. 

 

7. Vend hovedet nedad

Nogle kvinder oplever, at de får stærkere orgasmer, når de har hovedet nedad. Det lyder måske avanceret - men det behøver det faktisk ikke at være!. Forsøg næste gang du onanerer eller har sex med din kæreste at vippe hovedet ud over sengekanten. At blodet flyder til hovedet kan få orgasmen til at føles mere intens.

 

8. Vælg det rigtige tidspunkt

Testosteron-niveauet i din krop er højere de første to dage af din cyklus, og det kan godt betyde noget for, hvor sensitiv din klitoris og dine bryster er og hvor nemt det er at få orgasme. Om det er sandt, kan vi ikke garantere, men det kan ikke skade at forsøge.

 

Kvinde ligger iført undertøj



LÆS OGSÅ: Guide: Her er de 8 bedste pornosider vi kender

Indsend en kommentar